De huid van mijn huis

Maquette bouwen als een echte architect!

Elk huis heeft, net als ons lichaam, een huid die ons beschermt tegen wind, regen en zon. Deze huid noemen we de gevel. Wat er achter de gevel gebeurt, bepaalt hoe deze eruit ziet. Wat vinden we achter jullie gevel? Klimmuren naar de eerste verdieping? Felgekleurde slaapkamers? Probeer het maar te maken, jullie zijn de architect!

De huid van mijn huis laat kinderen nadenken over het interieur, het exterieur en de relatie daartussen. Met behulp van een bouwpakket zetten ze de muren, vloeren en meubels in elkaar. Vervolgens start het ontwerpgesprek. In groepsverband richten ze hun huis in en bepalen ze de kleuren en materialen van het interieur. De gevels en het dakterras maken het ontwerp af.

doelgroep: groepen 6, 7 en 8
aantal lessen: 3 of 4 keer 1,5 uur
werkvorm: drietallen & klassikaal
schaal: 1:50
vaardigheden: meten, knippen en lijmen
resultaat: 3d-modellen / maquettes

De leerdoelen

  • onderzoeken van verschillende oplossingen en doelgericht keuzes maken
  • ontwerpend de relatie tussen interieur en exterieur onderzoeken
  • rekening houden met maat en plaatsing in ruimte in beeldend werk
  • nadenken over aspecten zoals vorm, kleur, materiaal, structuur en ruimte
  • in groepsverband beeldend werk maken
  • ontwikkelen van gevoel voor schaal
  • verbeelden van gezamelijke ideeen
  • onder woorden brengen van ontwerpkeuzes

Het lesmateriaal

  • een bouwpakket voor het casco
  • meubels voor in de maquette
  • materiaal prints
  • maquettekarton
  • gevel vouwbladen
  • een opbergdoosje waarop het ontwerp gepresenteerd kan worden
  • stoffen, houtjes en andere maquette materialen

De lesopzet

De kinderen gaan met elkaar al ontwerpend in gesprek over wat er binnen in het huis gebeurt en wat voor materialen en gevel daarbij past. In groepsverband ontwerpen ze  de inrichting en de buitenkant van hun huis, met aandacht voor materialen, vormen, texturen en kleuren. Ze moeten hiervoor goed samenwerken en worden uitgedaagd bijzondere ideeën te verzinnen en te verbeelden.

De kinderen worden op weg geholpen met een bouwpakket voor een basishuis met enkele vlo-eren en muren: het casco. Daarnaast krijgen ze een set diverse meubels. Hun creativiteit wordt vervolgens flink op de proef gesteld. Wat doe je waar in het huis? Is de gevel open of gesloten, bekleed met baksteen, hout of gras?
De kinderen worden aangezet om bijzondere ideeën te durven verzinnen. Wees niet bang om iets fout te doen. Stel elkaar vragen over wat je mooi of niet mooi vindt en waarom. En zet uitdagende ideeën door tijdens het uitwerken.

Tijdens het ontwerpen komen thema’s zoals je eigen leefomgeving, ruimtegebruik en de relatie tussen binnen en buiten aan bod. Deze thema’s prikkelen de kinderen om dieper na te denken over de keuzes die ze maken. Hierdoor ontstaat een ontwerpgesprek waarin kinderen hun creatieve ideeën koppelen aan een doel. Hoe ga je om met andermans creatieve ideeën? Hoe kan je iets wat je bedenkt verbeelden?

Deze combinatie van vrije creativiteit en ontwerpend samenwerken is een belangrijk onderdeel van dit project. En het is precies wat ontwerpen zo ontzettend bijzonder en leuk maakt!

Aansluitende thema’s

Duurzaam design (Blink)

Bouwen

Een dorp bouwen (IPC)