Ruimtelijk ontwerpen, visualiseren en presenteren
Voor een architect is de maquette een onmisbaar gereedschap. Een goede maquette maakt ruimtelijke ideeën inzichtelijk en tastbaar. Het zijn als het ware prototypes waarmee een architect een ontwerp bespreekbaar kan maken. Maar hoe zorg je ervoor dat deze ideeën goed overkomen? En hoe kan je de belangrijkste onderdelen laten opvallen?
Tijdens deze maquetteworkshop introduceren we stapsgewijs verschillende technieken en inzichten voor het maken van een maquette. Met behulp van een kleine ontwerpopgave passen leerlingen deze vaardigheden direct toe. Zo ervaren ze hoe je eigen ideeën kunt visualiseren en presenteren.
doelgroep: geschikt voor de onder- en bovenbouw van het vmbo, havo en vwo, met verschillende lesplannen voor verschillende leerbehoeftes. Wij maken graag een lesplan op maat bij een afwijkende duur of speciale context waarin het project mag worden verzorgd.
duur: om de workshop te verzorgen is ongeveer 2,5 uur nodig. Deze kunnen we verzorgen op één moment of verspreid over meerdere lesmomenten. Daarnaast denken we graag mee bij een uitgebreidere of juist compactere vraag.
werkvorm: twee- of drietallen
vaardigheden: snijden, rillen, knippen, tapen, plakken, lijmen, nieten
resultaat: 3d maquette
schaal: 1:100 en 1:50
De leerdoelen
- maakvaardigheden voor het maken van maquettes
- varianten maken met spuugmaquettes
- verbeelden van ruimtelijke ideeën in een studiemaquette
- maquettes inzetten tijdens een onderzoekend ontwerpproces
- werken op verschillende schalen
- werken met verschillende maquettematerialen
- een presentatie maquette maken
De opdracht
Leerlingen worden uitgedaagd om een cabin in de natuur te ontwerpen. Welke vorm krijgt de kleine verblijfsruimte, hoe kom je binnen en waarheen richt het uitzicht? Maaktechnieken zoals snijden, rillen, nieten en tapen zetten ze na een startoefening in om snelle prototypes in schaal 1:100 te maken.
Maar waar komt het ontwerp te staan? Leerlingen maken zelf het omliggende landschap, op een grondplaat van 21x21cm. Hoe verbeeld je een heuvel, water of een boom? Hiervoor stimuleren we het loskomen van conventies. Een maquette hoeft namelijk geen natuurgetrouw beeld te geven.
Het zelfgemaakte landschap dient vervolgens als aanleiding om samen te kunnen beoordelen welke prototype het beste voldoet. Ze werken hun conclusies uit in een presentatiemaquette (schaal 1:50) waarbij ze experimenteren met verschillende maquette materialen. Hoe komen hun bijzondere ideeën het beste tot hun recht? En hoe verbeeld je slim op schaal verschillende gebouwonderdelen?
Het lesmateriaal
- diverse maquette gereedschappen
- ruime set aan karton en “speciale” maquettematerialen
- grondplaten
- schaalfiguren (schaal 1:100 en 1:50)
Comments are closed.