Het isometrische dorp
Iedereen kan 3d tekenen als een architect!
Ontwerp jouw eigen huisje in een driedimensionale tekening. Verzin originele ideeën voor de ramen, deuren en het dak en gebruik kleur en textuur om tot een bijzonder ontwerp te komen. Bovendien is jouw huisje onderdeel van een verrassend bergdorpje. Samen met de klas verzinnen jullie hoe daar geleefd wordt. Wat is daar allemaal te beleven en hoe ziet dat eruit?
Het isometrische dorp leert kinderen ontwerpend tekenen als een architect. Stapsgewijs worden ze meegenomen in de techniek van het isometrisch tekenen. Daarna worden ze uitgedaagd om het isometrisch tekenen in te zetten bij het maken van een eigen ontwerp. Bij het uitwerken is het bespreken van ideeën essentieel want het ontwerp is onderdeel van een klassikaal geheel.
doelgroep: groep 5, 6, 7 en 8
aantal lessen: 3 keer 1,5 uur
werkvorm: individueel & klassikaal
schaal: n.v.t.
vaardigheden: isometrisch tekenen & kleuren
resultaat: klassikaal eindwerk
De leerdoelen
- tekenvaardigheden vergroten via het oefenen met isometrie
- tekenen van texturen om uiting te geven aan materialen in beeldend werk
- rekening houden met maat en plaatsing in het vlak
- in samenwerking een beeldend werk maken
- groepsgenoten feedback en waardering geven t.a.v. proces en beeldend werk
Het lesmateriaal
- isometrisch schetsblad a4
- ontwerpblad a5*
- architectenmarkers
*de ontwerpbladen hebben een plakstrip en kunnen daarmee aan elkaar gekoppeld worden tot één klassikaal werkstuk
De lesopzet
De lessen starten met een korte introductie over 3d tekenen en waarom het maken van tekeningen zo belangrijk is voor een architect. Daarna gaan we snel aan de slag met een aantal korte oefeningen. De kinderen krijgen een oefenblad en stapsgewijs leren ze het tekenen van een deur, een raam, een trap en een hek in isometrie. Fouten zijn ok, dus geen gum.
Als de kinderen dit onder de knie hebben, tekenen ze hun huisje op een nieuw ontwerpblad. We stimuleren ze om eigen vormen en ideeën te verwerken in hun ontwerp. Het tekenblad waarop ze hun huisje ontwerpen is bovendien zo bedacht, dat alle tekeningen uit de klas aan elkaar passen en samen een dorpje vormen. Hiervoor moet er alleen wel goed worden samengewerkt. Soms loopt een raam of hekje verder op de tekening van je buurman of buurvrouw. Los dat maar eens op! Als er vervolgens ook nog kleur bij komt kijken waarmee ze expressie en materialen kunnen toevoegen aan hun ontwerpen is het feest compleet.
Uiteindelijk worden de tekeningen samengebracht tot een grote wandtekening die in de klas kan worden opgehangen.
Aansluitende thema’s
- Woon jij hier in de buurt? (IPC)
- Bouwen
“Technisch tekenen, ruimtelijk inzicht,
creativiteit en samenwerken. WOW, in deze opgave zit werkelijk alles.”
– Meester Rob, groep 6, Basisschool BoschAkker (Eindhoven)
Comments are closed.