Ontdek en ontwerp met bouwstijlen uit verschillende culturen!
Cultuur is alles wat mensen maken en de manier waarop zij dingen doen. Zo ook de gebouwen die we ontwerpen. Verspreid over de wereld zijn er prachtige bouwstijlen met verschillende vormen, kleuren en materialen. Een bijzondere basis voor een onderzoekende ontwerpoefening!
Het cultuurhuis laat kinderen op creatieve wijze culturen herkennen en combineren. Ze onderzoeken allereerst klassikaal verschillende wereldculturen met behulp van cultuurpuzzels. Vervolgens gebruiken ze dit cultuuronderzoek bij het ontwerpen van een 3d-collage waarin twee verschillende culturen versmelten.
doelgroep: groep 5 en 6
aantal lessen: 1 of 2 keer 1,5 uur
werkvorm: tweetallen
schaal: 1:50
vaardigheden: uitknippen & plakken
resultaat: staande 2d-modellen
De leerdoelen
- kennismaken met het begrip cultuur middels ontdekken van bouwstijlen
- beeldend werk en beeldtaal uit verschillende culturen herkennen
- verschillen tussen culturen kunnen onderscheiden
- een beeldend werk maken waarin verschillende culturen tot uiting komen
- in het beeldend werk rekening houden met plaatsing in vlak
- eigen (ontwerp)keuzes bespreken in relatie tot bestaande culturen
Het lesmateriaal
- 5 verschillende cultuurpuzzels op A2 formaat
- 7 verschillende opdrachtbladen op A3 formaat
- ruimtelijke collagehuizen* op schaal 1:50
- knipbladen met diverse gebouwonderdelen
*een collagehuis kan op 1 manier in elkaar worden gezet na het uitdrukken van het gelaserde format. Meerdere collegehuizen zijn te koppelen tot een cultuurstraat.
De lesopzet
De lessen starten met een presentatie waarin we het begrip cultuur op beeldende wijze uitleggen en bespreken met de klas. Vanuit verschillende bouwstijlen laten we zien hoe er over de wereld andere uitingen en gewoontes zijn. Dit koppelen we aan onderdelen van aardrijkskunde en geschiedenis via de wereld, klimaat en materialen.
Vervolgens leggen de kinderen deze kennis op actieve wijze vast in referentieposter. Deze posters zijn gemaakt van puzzelstukken die de kinderen uitgedeeld krijgen en samen als collectief in elkaar moeten zetten. Goed kijken, bespreken met elkaar en uitleggen waarom je een puzzelstuk bij een bepaalde cultuur vindt horen.
Als de puzzels in elkaar zijn gezet gebruiken kinderen deze als naslagwerk om opdrachtkaarten in te vullen. Deze kaarten zitten vol met kleine ontwerpoefeningen en vragen over de culturen en hun bijbehorende klimaat en bouwstijlen. Komen de kinderen er niet uit, dan bekijken we de puzzels om zo samen op onderzoekende wijze op zoek te gaan naar het antwoord. Goed of fout is tijdens dit proces ondergeschikt. Het gaat om het op onderzoekende wijze onderzoeken van het (relatief) nieuwe begrip cultuur en daarbij het durven beredeneren van verbanden.
Uiteindelijk werken de kinderen hun onderzoek uit in beeldend werk. Ze combineren materialen, kleuren, vormen, gebouwonderdelen en ornamenten van twee van de culturen. Ze krijgen hiervoor een bouwpakket voor een huisje. En knippen en plakken de onderdelen passend bij één van de door hun gekozen culturen. Zo maken ze een ruimtelijke collage van een nieuwe bouwstijl gevormd vanuit een mix van culturen.
Uiteindelijk vormen alle cultuurhuizen uit de klas samen een mooie cultuurstraat.
Aansluitende thema’s
- Knap gebouw(d)
- Onze wereld – de omgeving (IPC)
- Europahuis
Comments are closed.