Spelenderwijs vormen combineren tot een bijzonder bouwwerk!
Welke vormen heeft jouw droomhuis? En welke kleuren krijgen de muren? Gebruik bijzondere blokken om te ontwerpen als een echte architect. Stapelen jullie een hoge woontoren, of maken jullie een brede schakeling van figuren?
Ontdekkers van vormen neemt kinderen mee op ontdekkingsreis langs een diversiteit aan vormen. Daarbij leren ze de vormen van zelfklevende blokken te combineren en te bekleden met verschillende kleuren en texturen. Maar bovenal: samen werken met een maatje en samen ontwerpkeuzes maken.
doelgroep: groep 1/2
aantal lessen: 3 keer 75 min
werkvorm: tweetallen
schaal: n.v.t.
vaardigheden: platte vormen herkennen, ruimtelijke vormen combineren, aftekenen met sjabloon, knippen, plakken, dippen, mening vormen
resultaat: 3d-modellen
De leerdoelen
- herkennen, benoemen en onderscheiden van diverse platte én ruimtelijke vormen
- maken van een ruimtelijke compositie
- relateren van een platte vorm aan de zijkant van een ruimtelijk figuur
- aftekenen van een vorm met behulp van een sjabloon
- ontwikkelen van knipvaardigheden
- inzetten van kleur en textuur in beeldend werk
- samenwerken in tweetallen en samen keuzes maken in een ontwerpproces
- beargumenteren van eigen ontwerpkeuzes
- waarderen van andermans werk
Het lesmateriaal
- zelfklevende 3d-figuren in een doosje *
- bouwkaarten
- sjablonen
- aftekenoefening
- twee knipoefeningen
- handige schaartjes om te leren knippen
- gekleurd papier
- spiegelkarton
- 12 kleuren zand
* de ruimtelijke figuren zitten als een tangram in een doosje. De kinderen kunnen op dat doosje hun naam zetten en tussentijds hun werk daarin bewaren.
De lesopzet
Na een prikkelende presentatie over het herkennen van vormen en kleuren in gebouwen, gaan de kinderen aan de slag om zelf een 3-dimensionaal bouwwerk te puzzelen. Ze maken hierbij gebruik van papieren blokken. Om de verschillende blokken te leren kennen, starten we met het nabouwen van enkele bouwwerken.
De blokken hebben een zelfklevende laag. Hierdoor zijn ze zonder lijm(stift) te beplakken en later in het project makkelijk aan elkaar te bevestigen. Om een zijkant te beplakken met gekleurd papier, mogen de kinderen die vorm aftekenen via een sjabloon en vervolgens uitknippen. We helpen de kinderen op weg met oefeningen waarmee we stapsgewijs die maakvaardigheden introduceren.
Na het leren werken met gekleurd papier introduceren we ook gekleurd zand. Van groen tot koper en van blauw tot roze; de keuze is reuze. We stimuleren de kinderen om papier en zand te combineren en leren ze technieken om de kleuren gelaagd toe te passen.
Als laatste opdracht werken we ook aan de tuin rondom het huisje, met onder andere een verdiepende knipoefening. Ter afsluiting bespreken we klassikaal de diversiteit aan gemaakt werk en reflecteren met de groep op het ontwerpproces.
Aansluitende thema’s
- onze buurt (Blink)
- een eigen thuis (Blink)
- wonen/mijn huis (4KeerWijzer)
- bouwen
- op de (kinder)boerderij
- kunst in de klas
Comments are closed.