3d-printen en -modelleren (1)

doelgroep: docenten VO
groepsgrootte: 6 – 10 docenten
aantal trainers: 2
aantal modules:
 4 keer 3 uur *
vaardigheden: 3d-modelleren met Fusion 360, 3d-printer bedienen en onderhouden

* planning afgestemd op de mogelijkheden van de school. De modules kunnen ook in de avonduren plaatsvinden.

Op zoek naar informatie over de vervolgtraining?

training voor gevorderden

Op zoek naar nieuwe creatieve mogelijkheden voor in de klas? 3d-printen is een techniek waarmee bijzondere vormen en ruimtelijke ontwerpen met grote nauwkeurigheid gerealiseerd kunnen worden.

Deze basistraining gaat over de mogelijkheden (en beperkingen) van 3d-modelleren in relatie met de techniek van het 3d-printen. Tijdens de training behandelen we zowel de techniek van de printer, als het ruimtelijk vormgeven op de computer. In vier modules leert de cursist te modelleren met een digitaal tekenprogramma, om vervolgens gemaakte ontwerpen naar een 3d-printer te sturen en fysiek in handen te krijgen.

Voor deze training is geen voorkennis nodig van 3d-printen dan wel 3d-modelleren.

Fusion 360 (Autodesk)
In het voorgezet onderwijs werken wij met Fusion 360 van Autodesk.

Dit professionele programma werkt ondanks zijn grote vormvrijheid zeer intuïtief. Daarnaast worden alle bestanden opgeslagen in de cloud, waardoor je zowel op school als thuis aan hetzelfde model kan werken. Middels het aanmaken van groepen, ben je als docent in de mogelijkheid de voortgang van leerlingen in de gaten te houden en in het bestand feedback te geven.

Bovendien beidt Autodesk een gratis educatielicentie aan.

In deze basistraining komen o.a. de volgende onderdelen binnen Fusion 360 aan bod:
– de interface van het programma, inclusief de browser en de tijdlijn
– het navigeren door het 3d-werkveld
– het creëren en aanpassen van standaard bodies
– de basisvaardigheden voor het maken van een 2d-schets
– het creëren van een body vanuit een zelfgemaakte schets
– het creëren en aanpassen van vrije vormen in de sculptuurmodus
– het leren werken met “patterns” om vormen en uitsnedes makkelijk te kopiëren
– het omzetten van een ontwerp naar de 3d-printer

Printers
We werken met de aanwezige printer(s) op school. En dus ook met de software die bij die printer hoort. Wij hebben ervaring met meerdere merken en types, waaronder Cubicon, Ultimaker, Dremel en FlashForge. Indien de school beschikt over een andere printer, dan maken wij het gebruik daarvan ons eigen.

Indien de school een printer wil aanschaffen kunnen wij hierin adviseren.

Cursusmateriaal
Cursisten krijgen tijdens de training opdrachtkaarten en hand-outs uitgereikt. De opdrachtkaarten behandelen stapsgewijs de mogelijkheden van het programma en nemen in complexiteit toe. De hand-outs bieden een overzicht van de geleerde onderdelen en zijn daarmee zeer bruikbaar in de toekomst als naslagwerk. Het cursusmateriaal is door ons zelf ontwikkeld en sluit dus naadloos aan op de inhoud van de training.

 “De training gaf mij veel energie en volop ideeën. Door de structuur in lesopbouw en persoonlijke aandacht kwam iedereen op eigen niveau mee.” 

– Femke Penninx, Markenhage (Breda)

Doelstelling
Na de vier modules kan de cursist zelfstandig 3d-modelleren met het programma Fusion 360, het bestand omzetten tot een printbare file en het ontwerp uit een 3d-printer krijgen.

Certificaat
Deelnemers ontvangen een certificaat aan het einde van de training.

Implementatie
Na de training is het natuurlijk de bedoeling dat deze vaardigheden worden overgedragen op de leerlingen. Wij kunnen helpen bij het vormgeven van een ontwerpopdracht en het achterliggende lesplan. We bieden tevens ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld bij de eerste lessen met leerlingen.

Vervolgtraining
Cursisten die deze basistraining hebben gevolgd, kunnen zichzelf verdiepen in onze training voor gevorderden.

Architectuur is een prachtige aanleiding voor een ontwerpopdracht, om via die weg te leren modelleren. Zoals dit stedelijk landschap met torens van leerlingen.